– 8 april 2024 – Oslo, Noorwegen –
Manta Marine Technologies (voorheen bekend als Yara Marine Technologies, YMT) heeft de installatie en inbedrijfstelling van walstroomsystemen aan boord van drie Finnlines schepen succesvol afgerond: de Finnlady, de Finnmaid en de Finnstar. Deze projecten bevestigen de reputatie van Manta Marine Technologies als leverancier van kant-en-klare walstroomoplossingen, die waarschijnlijk meer gebruikt zullen worden door de maritieme sector naarmate deze overgaat op een koolstofarme en -vrije toekomst.
De installaties aan boord van de Finnlines RoPax-schepen Finnstar, Finnmaid en Finnlady, die onder de RINA-klasse vallen, ondersteunen de inzet van Finnlines om hun vloot koolstofvrij te maken en de milieu-impact op de walgemeenschappen te verminderen.
Thomas Doepel, Deputy CEO Finnlines, zei: “Finnlines heeft een lange geschiedenis in het behalen van strategische milieudoelstellingen door consequent kortetermijndoelen te stellen om uitstekende langetermijnresultaten te behalen. We zijn er trots op samen te werken met Manta Marine Technologies aan dit baanbrekende initiatief en we zijn ervan overtuigd dat walstroom een cruciale rol zal spelen bij het verminderen van onze ecologische voetafdruk en broeikasgasemissies.”
Ina Reksten, CEO van Manta Marine Technologies: “Walstroom is een waardevol instrument voor scheepseigenaren die de milieuprestaties van hun schepen willen verbeteren en ik ben blij dat onze klant Finnlines zo’n positieve ervaring met ons team heeft gehad. We kijken ernaar uit dat meer scheepseigenaren hun groene geloofsbrieven verbeteren door gebruik te maken van onze kant-en-klare walstroomoplossing en andere producten in het portfolio van Manta Marine.”
Het ervaren walstroomteam van Manta Marine Technologies werkte nauw samen met Finnlines om de uitvaltijd van de schepen tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat de nieuwe apparatuur zo naadloos mogelijk werd geïnstalleerd. Finnlines heeft – in samenwerking met de havenautoriteiten – een kabelbeheersysteem voor de kade ontwikkeld.
De eerste fase van de installaties vond plaats in het voorjaar van 2023 en omvatte voorbereidend werk dat werd uitgevoerd terwijl de schepen voeren, maar ook toen de schepen langszij lagen. Het MMT-team zorgde ervoor dat het gedetailleerde ontwerp tegelijkertijd werd voltooid en voerde FAT’s uit. De eerste test van de energieoverdracht vond plaats aan boord van de Finnmaid in de haven van Helsinki in december 2023 en heeft aangetoond dat het systeem precies zo presteert als verwacht.
“De installatie duurde 10 maanden van start tot voltooiing op het eerste schip, maar dit is te wijten aan specifieke items met een lange levertijd in 2022”, legt Carl Fredrik Erikson uit, verantwoordelijk voor het Shore Power Project Management van Manta Marine Technologies.
“De installatie duurde 10 maanden van start tot voltooiing op het eerste schip, maar dit is te wijten aan specifieke items met een lange levertijd in 2022,” legt Carl Fredrik Erikson uit, verantwoordelijk voor het Shore Power Project Management van Manta Marine Technologies, en hij voegt eraan toe dat de installatietijden korter zullen worden omdat de levertijd nu korter is.
“Dat gezegd hebbende, ze kunnen ook langer worden als de hele markt besluit om tegelijkertijd te investeren“, vervolgt hij, erop wijzend dat een aantal operators retrofit-installaties voor hun vloot overweegt. “Ons klassegoedgekeurde en goed functionerende walstroomsysteem is relatief uniek voor complexe walstroomretrofits voor hoogspanning. Wij geloven dat onze engineeringaanpak zeer goed aansluit bij de behoeften van de bestaande wereldwijde vloot.”
Dit succesvolle project werd gevolgd door de succesvolle ingebruikname van de Finnlady begin 2024, op de voet gevolgd door de Finnstar.
Meer informatie over de Manta Marine Technologies walstroomoplossing en hun bredere portfolio van producten en diensten vindt u op https://mantamarine.no/.
Lees meer over Finnlines op hun website: https://www.finnlines.com/