• Melsbroek 20 februari 2024 –

Vandaag vieren de ministers van Defensie van het Koninkrijk België en het Groothertogdom Luxemburg hun goede samenwerking met een welkomstceremonie voor het laatste A400M-vliegtuig in het binationale programma, en met de ondertekening van Ermesinde (*), het document dat de oprichting regelt van het toekomstige binationale verkenningsbataljon van de provincie Luxemburg.

Bij de 15e Wing in Melsbroek, in aanwezigheid van de Belgische minister van Defensie, mevrouw Ludivine Dedonder en de Luxemburgse minister van Defensie, mevrouw Yuriko Backes, was er een dubbele ceremonie ter ere van de uitstekende Belgisch-Luxemburgse samenwerking op het gebied van defensie.

De ministers ondertekenen een kaderakkoord voor de oprichting van een binationaal verkenningsbataljon.

De ministers van Defensie hebben het laatste A400M-vliegtuig verwelkomd van de binationale eenheid en hebben de technische overeenkomst “Ermesinde” ondertekend, dat de oprichting regelt van de stuurgroep van het toekomstige Belgisch-Luxemburgse binationale verkenningsbataljon. Deze dubbele plechtigheid markeert de uitstekende samenwerking tussen België en Luxemburg inzake Defensi

Daarna werd het laatste A400M-vliegtuig van de Belgisch-Luxemburgse vloot voor strategisch transport in ontvangst genomen. De overhandiging gebeurde door beide ministers aan Defensie.

Kolonel Vlieger Bruno Beeckmans mocht de sleutel van het nieuwe vliegtuig in ontvangst nemen.
Nieuwe vliegtuigen krijgen ook een doop

Binationale eenheid A400M

Met de komst van het 8e A400M-vliegtuig is de Belgisch-Luxemburgse binationale eenheid nu volledig, bestaande uit zeven Belgische A400M-vliegtuigen en één Luxemburgs vliegtuig. De eenheid is geïntegreerd in de 15e Wing Luchttransport van de Belgische Defensie en heeft de militaire luchthaven van Melsbroek als uitvalsbasis. Zowel de vliegtuigen als het personeel van de eenheid worden zonder onderscheid van nationaliteit ingezet voor de diverse missies. De binationale A400M-eenheid heeft haar effectiviteit en veelzijdigheid al herhaaldelijk bewezen sinds september 2021, toen ze haar initiële operationele capaciteit bereikte.

“De eenheid van de militaire transportvliegtuigen A400M is echt het vlaggenschipproject van de Belgisch-Luxemburgse samenwerking. De doorgedreven integratie van leden van onze twee strijdkrachten binnen één operationele eenheid is voorbeeldig”, benadrukte de Luxemburgse minister van Defensie Yuriko Backes. “De Europese defensie en de versterking van de Europese vleugel van de NAVO kunnen verder vorm krijgen door nauwe samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen. Luxemburg en België geven al het goede voorbeeld”, voegde ze eraan toe.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder: “Deze engagementen zijn opnieuw concrete voorbeelden van onze vastberaden inzet om de Europese defensie te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat we de samenwerking die we vandaag al zien in Melsbroek in de toekomst ook zullen zien binnen het Belgisch-Luxemburgs verkenningsbataljon, waarvoor we vandaag opnieuw een belangrijke stap hebben gezet. We blijven samenwerken met gelijkgestemde partnerlanden als Luxemburg om de veiligheid van onze burgers vandaag en morgen te garanderen.”

Belgisch minister van Defensie, Ludivine Dedonder en
Luxemburgs minister van Defensie, Yuriko Backes

Momenteel worden en nu acht A400M toestellen gestationeerd in Melsbroek. Eén ervan is een Luxemburgs vliegtuig.

Bijpraten in de cockpit van het Luxemburgs toestel.
Belgische en Luxemburgse ministers en militaire overheden

AIRBUS A400M

Dit vliegtuig heeft een lengte van 45.1 meter en een vleugelbreedte van 42.4 meter.

Het leeggewicht is 78.600 kg en het maximum gewicht kan gaan dor 141.000 kg.

In de lucht kan het een kruissnelheid aanhouden van 781 km/uur en dit op 9000 met hoogte. De aandrijving gebeurt met 4 schroefmotoren type TP400 turboprops met een kracht van 11000 PK.

De cargoruimte meet 17.71 meter lang, 4.00 meter breed en 3.85 meter hoog. De laadramp is 5.40 met lang.

Het is een multifunctioneel transportvliegtuig waarbij de inrichting verschillend kan worden gemaakt. Zo kunnen er 120 zitjes worden voorzien of 9 paletten voor 57 passagiers of 66 draagberries.

In lege toestand kan het vliegtuig wel 8000 km afleggen. Geladen echter wordt dat wel een stuk minder, bv met 20 ton geladen is de afstand teruggebracht naar 6400 km.

tot 120 zitjes…
een immense binnenruimte…
De laadruimte lijkt wel een evenementenhal…
Hier gebeurt het onderhoud van de A100M vliegtuigen

Technische overeenkomst “Ermesinde” (*)

Met de ondertekening van de technische overeenkomst “Ermesinde” voor het beheer van de oprichting en de gezamenlijke werking van het binationale verkenningsbataljon, werd een stuurgroep opgericht, belast met de praktische en operationele implementatie van het binationale bataljon.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder: “Deze engagementen zijn opnieuw concrete voorbeelden van onze vastberaden inzet om de Europese defensie te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat we de samenwerking die we vandaag al zien in Melsbroek in de toekomst ook zullen zien binnen het Belgisch-Luxemburgs verkenningsbataljon, waarvoor we vandaag opnieuw een belangrijke stap hebben gezet. We blijven samenwerken met gelijkgestemde partnerlanden als Luxemburg om de veiligheid van onze burgers vandaag en morgen te garanderen.”

Het Belgisch-Luxemburgse bataljon zal dienen als een concreet voorbeeld van de toepassing van concepten waarmee de NAVO en Europese Unie de multinationale samenwerking willen bevorderen en versterken. Het zal beantwoorden aan de capaciteitsdoelen die de twee landen hebben gesteld om te verwezenlijken binnen het kader van de NAVO-defensieplanning.

(*) De naam Ermesinde is gebaseerd op geschiedenis van 1000 jaar geleden: klik <hier> en <hier>

foto’s © Georges Janssens

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *