• 17/01/2024
  • Theo Notteboom – Professor Universiteit Antwerpen
  • foto Maren Maersk © GJ

Grote containerrederijen vormen al sedert jaren allianties. Meestal houden die geruime tijd stand maar nu zien we toch enkele opmerkelijke verschuivingen. Prof. Theo Notteboom vat dit hierna samen:

Theo Notteboom © GJ

✔ Groot nieuws uit de containerscheepvaartmarkt en dit keer niet gerelateerd aan de Rode Zee-crisis: Hapag-Lloyd verlaat THE Alliance en gaat vanaf februari 2025 een samenwerking aan met Maersk onder de naam ‘Gemini Cooperation’.

✔ Dit nieuws volgt op twee andere belangrijke ontwikkelingen op het alliantiefront in 2023: de aankondiging van MSC en Maersk eind januari 2023 om de 2M-alliantie, die in januari 2025 zal eindigen, stop te zetten, en het recentere besluit van de EC om de Consortia Block Exemption Regulation te beëindigen (CBER) vanaf 25 april 2024.

✔ Zoals de zaken er nu voor staan, zal MSC in 2025 de enige grote containerrederij blijven die geen deel uitmaakt van een alliantie. Begin 2024 exploiteerde MSC een vloot (Eigendom en gecharterd) van ongeveer 5,6 miljoen TEU, met een orderboek van nog eens 1,4 miljoen TEU.

✔Gezien de recente gebeurtenissen zijn de relevante pagina’s gewijd aan allianties op de website van ons boek hashtag#port hashtag#economics hashtag#management en hashtag#policy (Theo Notteboom, Thanos Pallis en Jean-Paul Rodrigue) bijgewerkt.

https://porteconomicsmanagement.org/pemp/contents/part1/ports-and-container-shipping/alliances-container-shipping/

Source: updated from Notteboom, T. (2012), Chapter 12: Container shipping, in: Talley, W. (ed.), The Blackwell Companion to Maritime Economics, Wiley-Blackwell Publishing, ISBN: 978-1-4443-3024-3, pp. 230-262.
MSC Mirza © GJ

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *