- 27/01/2025
- 2,3 % groei ondanks uitdagende tijden
- 278 miljoen ton meer overslag
Vooral de containertrafiek bewerkstelligde de groei. Reefercontainers stegen met 9,2% en zijn goed voor 8,6% van de totale containertrafiek. Het verlies op de containertrafiek met Rusland werd inmiddels volledig gecompersneerd door groei naar andere vaargebieden.
Haven in transitie
De ambitie om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te worden werd voortgezet; o.a. in het Next Gen District, het CHERISH20-project, het Warmtenet Antwerpen Noord, enz.. Ook diverse uitdagingen worden aangepakt: PFAS, stikstof, een beter vergunningkader…
Infrastructuur
De havens van Antwerpben en Zeebrugge hebben een officiële diepgang van 16 meter. Een record in Zeebrugge van 16,3 meter werd er zelfs gemeten. Verschillende bedrijven doen investeringen. Naast de infrastructuur blijft veiligheid een prioriteit. Met de uitrol van Certified Pick Up werden intussen meer dan een miljoen containers veilig vrijgegeven.
Voor een volledig overzicht van de jaarcijfers <klik hier>
Voor alle details over de cijfers kan je <hier> terecht.
Samenwerking
In de toenadering met de haven in Rotterdam zegt Jacques Vandermeiren dat men als concurrenten moet samenwerken op de punten waar het kan en dit in wederzijds belang. <Meer lezen hierover>
Uitbreidingen – Investeren – Haventoppers
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen jaar hebben we opnieuw onzeveerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen.”
Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen:“Met trots kijken we terug op 2024, maar met nog meer ambitie vooruit naar 2025. Onze haven is de grootste economische motor van Vlaanderen, zelfs in uitdagende tijden. En we blijven aan marktaandeel winnen in de Hamburg-Le Havre Range. Dit is te danken aan de inzet van alle werknemers en bedrijven die dagelijks het beste van zichzelf geven, en daar ben ik hen enorm dankbaar voor. Om duurzaam te blijven groeien en onze positie als wereldhaven te verzekeren, hebben dossiers zoals ECA onze hoogste prioriteit. Met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie blijven we investeren in een toekomstbestendige haven die welvaart creëert voor Vlaanderen en ver daarbuiten.”
Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “De complementariteit van onze havenplatformen heeft zich opnieuw bewezen als een grote toegevoegde waarde. Daarnaast zetten we in op maatschappelijke betrokkenheid, zoals et de tv-serie ‘De Haven’ om de fascinerende wereld van de haven dichter bij het publiek te brengen. Tegelijkertijd investeren we in cruciale infrastructuur, zoals de vernieuwing van de Zweedse Kaai met walstroom voor cruiseschepen. Ik kijk ook uit naar vervolgstappen in het project NSZ (Nieuwe Sluis Zeebrugge) dat essentieel is om onze positie als wereldhaven te versterken en de capaciteit future-proof te maken.”
Foto’s @ Georges Janssens en PoAB