- Unieke overzicht tentoonstelling
- vanaf 27 januari 2025 tot einde mei 2025
- CEPA – Brouwersvliet 33 Antwerpen
- van maandag tot vrijdag van 08u30 tot 12u00 en van 12u45 tot 16u30
- toegang gratis – (openbaar vervoer: tram 7 of bus 17)
Chroniqueur van het maritieme landschap
Robert Mols (Antwerpen, 1848 – Antwerpen 1903) wordt beschouwd als een van de toonaangevende maritieme schilders uit de negentiende eeuw. Maar hij beperkte zich niet enkel tot de schilderkunst, hij was ook een verdienstelijke etser en modelbouwer.
Robert Mols was een bevoorrecht getuige van de transformatie die de Antwerpse haven in de tweede helft van de negentiende eeuw onderging. Met name de afkoop van de Schelde tol in 1863 bracht een ongeziene groei teweeg, die gepaard ging met grote infrastructuurwerken, waaronder de rechttrekking van de Schelde kaaien en de uitbouw van het dokken complex. Het Antwerpse waterfront werd daardoor grondig gewijzigd.
Mols legde die evolutie vast in zijn werk, onder meer in een aantal monumentale haven- en rede zichten. Daarnaast uitte zijn maritieme passie zich ook in het minutieus afbeelden van schepen, die hij van jongs af aan ook op schaal bouwde. Mols reisde veel in Europa, hij verbleef vaak in Parijs waar hij een pied-à-terre had, en was een graag geziene gast in Franse havensteden. Daarnaast werkte hij ook in het Verenigd Koninkrijk, Nederland,Duitsland, Italië en Turkije.
De polemiek tussen traditionalisme en modernisme die het laatste kwartaal van de negentiende eeuw kenmerkte, ging grotendeels aan Mols voorbij. Hij hield zich afzijdig van de talrijke revolutionaire kunstenaarsbewegingen die in Antwerpen en Parijs opdoken, hoewel hij bevriend was met vele van hun protagonisten. Mols werkte vaak in opdracht en koos doorgaans voor een realistisch beeldkader. Zijn topwerken munten uit in fotografisch detail en zijn dus van hoge documentaire waarde, precies wat zijn opdrachtgevers wilden.
Hoewel Robert Mols een talentvolle en productieve kunstenaar was, die in zijn tijd enige faam verwierf en goed in de markt lag,is zijn werk vandaag uit de publieke belangstelling geraakt. Ook over zijn persoonlijk leven is weinig geweten, ondanks het feit dat hij uit een voorname familie kwam en zich in de hoogste kringen van de samenleving bewoog. Dit is de eerste monografie die aan hem gewijd is.
Mols was leerling aan de Antwerpse Academie en gaf zijn eerste tentoonstelling al op vijftienjarige leeftijd. Amper 17 jaar oud was, trok hij naar Frankrijk om zich verder te volmaken. Uit deze Franse periode dateren zijn landschappen in de klassieke Barbizon stijl.
Vele van zijn in het bezit van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.
Vrienden van het Nieuw Scheepvaartmuseum – VNSM
De tentoonstelling wordt georganiseerd door VNSM met de steun van Cepa (werkgeversorganisatie in de haven van Antwerpen). Zij zorgden niet alleen voor financiële ondersteuning maar stelde ook haar tentoonstellingsruimte ter beschikking. Patrick Verhoeven (VNSM) schreef voor deze gelegenheid niet alleen een boek over de kunstenaar maar ontpopte zich tevens als curator bij het samenstellen van de getoonde werken en objecten.
De ruggengraat van de tentoonstelling wordt gevormd door de werken uit de VNSM collectie maar wordt verder aangevuld door werken in bezit van het MAS, het KMSKA en diverse privé eigenaars.
Vanaf maart organiseert VNSM geleide bezoeken voor groepen vanaf 10 personen, eventueel in combinatie met een bezoek aan de VNSM collectie (eveneens op de Brouwersvliet). Meer informatie hierover volgt nog.