• 26 januari 2024 – Oostende.
  • foto’s ©DMOW – Patrick Vanhopplinus.

RENOVATIE STARTBAAN LUCHTHAVEN OOSTENDE-BRUGGE.

De taxiwegen worden verbreed
Het draaipad aan de startbaan wordt vergroot

Bruno De Saegher, voorzitter LOM Vlaanderen: “We verzekeren met deze werken de toekomst van de luchthaven. We zorgen ervoor dat de startbaan in de komende jaren operationeel kan blijven en kunnen hiermee de luchthavenexploitatie op het huidige niveau te behouden. Dat is belangrijk, want de luchthaven is een belangrijke toegangspoort voor Vlaanderen en is een essentiële knoop in het multimodale goederennetwerk. Daarom hebben we in overleg met de aannemer en de luchthavenexploitant de sluitingsperiode zo kort mogelijk gehouden.”

Bruno De Saegher (LOM Vlaanderen) en Ann Vanpraet (adjunct CEO Luchthaven Oostende-Brugge)

Eric Dumas, CEO Luchthaven Oostende-Brugge:Met de aanvang van de renovatiewerken aan de start- en landingsbaan en taxiwegen zetten we een belangrijke stap in de duurzame verdere ontwikkeling van Luchthaven Oostende-Brugge. Dankzij een efficiënte samenwerking met de LOM Vlaanderen minimaliseren we de impact op passagiers en vrachtactiviteiten tijdens de sluiting. We kijken uit naar een vlotte heropening eind maart, met vernieuwde faciliteiten die ons de volgende jaren alleen maar vooruit kunnen helpen.”

Halogeenlampen worden vervangen door LEDs

Minutieuze voorbereiding voor korte sluitingsperiode
De LOM Vlaanderen heeft de uitvoering van de werken na marktraadpleging toegewezen aan Willemen Infra nv. De werken nemen 60 kalenderdagen in beslag en vinden plaats tussen 25 januari 2024 en 27 maart 2024. De werken werden door de LOM Vlaanderen gegund voor 17 miljoen euro en werden de afgelopen maanden minutieus voorbereid. Er vond daarvoor nauw overleg plaats tussen de LOM Vlaanderen, de luchthavenexploitant en aannemer Willemen Infra nv. Om de werken vlot en efficiënt te laten verlopen en de sluitingsperiode zo kort mogelijk te houden, werd de volledige projectzone ‘landzijdig’ gemaakt. Door omheiningen te verplaatsen en bepaalde veiligheidsprocedures aan te passen, kan de aannemer zo makkelijk de projectzone betreden en verlaten. Op een luchthaven zijn twee zones: ‘landside’ en ‘airside’. De ‘landside’-zone is de publieke zone vóór de veiligheidscontrole. De ‘airside’-zone is de zone die passagiers, maar ook vrachtwagens en ander logistiek verkeer, alleen kunnen betreden na een veiligheidscontrole.

Met de inzet van heel wat vrachtwagens

Planning van de werken
Op 26 januari starten de opbraak- en grondwerken. Deze nemen een tweetal weken in beslag en kunnen mogelijk voor geluidshinder zorgen. De aannemer zal de hinder voor de omwonenden maximaal beperken. Aansluitend worden de fundering, de onderlagen, waarin de verlichtingskabels worden geplaatst, en de toplaag aangelegd. Gelijktijdig worden ook de rioleringswerken uitgevoerd. Vanaf eind februari worden de nieuwe led-bebakeningslampen geplaatst. In de laatste fase worden de markeringen aangebracht. De aannemer werkt elke dag van 6.00 tot 22.00 uur, behalve op zondag. Nachtwerk (tussen 22.00 en 6.00 uur) en zondagwerk zal enkel gebeuren bij onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden. De verkeershinder blijft beperkt tijdens de werken, al kunnen de transporten voor extra verkeer zorgen. Alle werfverkeer verloopt via de ingang van de luchthaven.

De halogeenlampen worden uit de startbaan gehaald

Samenwerking tussen overheid en privé
Sinds 2014 werken de Vlaamse overheid en de privé samen voor de ontwikkeling van de luchthavens. De overheid is via een publieke nv (de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij Vlaanderen of LOM) verantwoordelijk voor de basisinfrastructuur van de luchthavens. De LOM Vlaanderen waakt er op die manier over dat het vliegverkeer op de luchthaven op een veilige manier kan blijven plaatsvinden. Voor de uitvoering van haar taken doet de LOM Vlaanderen een beroep op andere diensten van de Vlaamse overheid. De werken aan de startbaan van de Luchthaven Oostende-Brugge worden, in opdracht van de LOM, voorbereid en opgevolgd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het privébedrijf EGIS staat als Luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) in voor de commerciële uitbating.

Over de Luchthaven Oostende
De luchthaven Oostende-Brugge is voornamelijk een passagiersluchthaven voor toeristisch verkeer. Daarnaast is ze volledig uitgerust als cargo-luchthaven: ze is o.a. erkend als EU-grens-inspectiepost voor het vervoer van levende dieren, dierlijke producten en bederfbare goederen. Ook vervult de luchthaven Oostende-Brugge een belangrijke rol inzake de opleiding van piloten en luchtvaarttechnici.

Projectleiders Mathieu Vanderiviere (DMOW) en Koen Azou (Willemen).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *