SONY DSC

Antwerpen zet verder in op walstroom voor binnenvaartschepen

2 oktober 2024

Walstroom is een milieuvriendelijke en stille manier om schepen te voorzien van elektriciteit terwijl ze aangemeerd zijn. De schepen maken dan gebruik van een elektriciteitsnet aan wal, waardoor ze hun eigen dieselgeneratoren niet moeten gebruiken. Stad Antwerpen wil verder inzetten op walstroom voor binnenvaartschepen in de Stadshaven, aan de Scheldekaaien en aan de cruiseterminal van Het Steen.  

De Stadshaven aan het Eilandje en de Scheldekaaien aan Het Steen zijn een toeristische trekpleister. De historische haven nabij het centrum van Antwerpen is geëvolueerd tot een aantrekkelijke aanlegplaats voor passagiersschepen, dagrondvaartboten zoals Flandria, beroepsvaart in wacht, commerciële vaartuigen en woonboten. 

Houtdok – woonboten

Walstroom

De woonboten in het Houtdok op het Eilandje en riviercruiseschepen aan het Kattendijkdok konden al langer gebruik maken van walstroom. Om de aantrekkelijkheid van de Stadshaven verder duurzaam te versterken voorziet stad Antwerpen nu ook walstroom aan de verschillende andere dokken van de Stadshaven, de cruiseterminal en het centrale deel van de Scheldekaaien. Met walstroom maakt een schip gebruik van een aansluiting op het elektriciteitsnet aan wal. Op die manier kunnen de aangemeerde schepen eenvoudig stroom afnemen en hoeven ze de eigen generator niet meer te gebruiken om energie op te wekken. Zo stoten de vaartuigen geen schadelijke stoffen zoals CO2, stikstofoxide en fijn stof meer uit en verbetert de luchtkwaliteit in de binnenstad. Bovendien wordt mogelijke geluidsoverlast die veroorzaakt wordt door de generatoren van de schepen vermeden. ​ 

Riviercruiseschip Gerard Schmitter van Croisi Europe

Vanaf 2025 walstroom voor riviercruiseschepen ​ 

De eerste bijkomende walstroominstallatie voor vaartuigen wordt geplaatst langs de Napoleonkaai aan het Willemdok op het Eilandje. Dit najaar en in de loop van de volgende jaren worden ook walstroomkasten voorzien aan het Kattendijkdok, het Asiadok en het Houtdok, volgens het goedgekeurde walstroomplan en gekoppeld aan een timing in het belang van de verdere ontwikkeling van de Stadshaven en Scheldekaaien. In 2025 zal de stad ook de cruiseterminal aan Het Steen en het centrale deel van de Scheldekaaien voorzien van walstroom, voor de gemiddeld 800-tal riviercruiseschepen die er ieder vaarseizoen aanmeren. De walstroomkasten die daar geplaatst worden zullen specifiek ontwikkeld zijn voor grotere afnames van energie die deze hotelschepen nodig hebben. ​ 

Schepen voor toerisme Koen Kennis: “Stad Antwerpen, de toeristische sector, de rederijen en de passagiers vinden elkaar in een gemeenschappelijke vraag naar duurzame vormen van toerisme. Met de installatie van bijkomende faciliteiten voor walstroom, komen we daaraan tegemoet.”

24 walstroomkasten 

Voor de realisatie van dit project sloot stad Antwerpen een overeenkomst met Equans, een private firma die instaat voor de installatie, de uitbating en het onderhoud van de walstroomkasten. In totaal worden 24 walstroomkasten voorzien, verspreid over de verschillende dokken. De walstroomkasten zullen uitgerust worden met verschillende types aansluiting, zodat er zo veel mogelijk schepen gebruik van kunnen maken binnen de historische stadskern en langs de Scheldekaaien. Op die manier wordt de leefbaarheid voor de buurtbewoners verhoogd en de geluidsoverlast beperkt. De bestaande walstroomkasten aan het Kattendijkdok die gebruikt worden door riviercruiseschepen zijn door de stad overgenomen van Port of Antwerp-Bruges en komen mee in beheer van Equans. De walstroomkasten aan het Houtdok blijven in beheer van AG Vespa. ​ 

Mark Dirckx, CEO van Equans Belux: “Als Equans is het onze missie om onze klanten te begeleiden in hun energie-, digitale en industriële transitie. Via dit project kunnen we de uitstoot van schadelijke stoffen door de schepen in de Stadshaven fors verminderen en hun ecologische voetafdruk verkleinen. We zijn bijzonder trots dat we op die manier een bijdrage kunnen leveren aan de transitie naar een CO2-vrije binnenscheepvaart en een meer duurzame wereld.”

Foto’s © Georges Janssens