ANTWERPEN – NIEUWE SCHELDEBRUG

  • BASS 3/2024 – Referte Bass 132/2023 / 151/2023
  • Beneden Zeeschelde – Heiwerkzaamheden Scheldebrug Fase 2

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat er buispalen zullen worden geheid in de werkzone van de nieuwe Scheldebrug in week 4 t/m 7 van 2024 en dat er verder aanvullende werkzaamheden zullen plaats vinden in week 8 en 9 van 2024.

Heiwerkzaamheden week 4 t/m 7

De werken worden uitgevoerd tussen 06:00u en 18:00u door de kraanpontons LYNN en/ of PAULA die zich in positie houden door middel van spudpalen. Er wordt geassisteerd door de sleepboten WILLEM B, VALK en LEONTINE S. Alle betrokken werkvaartuigen luisteren uit op marifoonkanaal 10 en zijn voorzien van een goed werkende AIS. Tevens wordt één van de betrokken vaartuigen aangewezen als Guard Vessel, om de vaarweggebruikers te kunnen waarschuwen indien nodig.

De buispalen worden geladen en rechtop gezet vanaf een ponton in de overslagzone en vervolgens getransporteerd naar de werkzone. Tijdens het laden en rechtop zetten van de buispalen zal het werkponton met een sleepboot in de laag afgemeerd liggen aan de kade.

Maatregelen scheepvaart:

De scheepvaart dient de werken voorzichtig te passeren.

Voor het rechtop zetten van de buispalen in de overslagzone kan het vaarwater in week 4 t/m 7 op doordeweekse dagen van 07:00u tot 10:00u gestremd worden voor zeevaart. Binnenvaart en pleziervaart mogen wel passeren.

Na overleg met Verkeerscentrale Zandvliet, worden aanvang en einde van de stremming door het Guard Vessel afgekondigd op marifoonkanaal 10 en door Verkeerscentrale Zandvliet op marifoonkanaal 12. Tevens wordt de stremming gecommuniceerd in het Schelde Scheepvaartbericht door Verkeerscentrale Zandvliet op marifoonkanaal 12.

Aanvullende werkzaamheden week 8 en 9.

De werken worden uitgevoerd tussen 06:00u en 18:00u door kraanponton PAULA die zich in positie houdt door middel van spudpalen. Er wordt geassisteerd door de sleepboten WILLEM B, VALK en LEONTINE S. Alle betrokken werkvaartuigen luisteren uit op marifoonkanaal 10 en zijn voorzien van een goed werkende AIS.

Tevens wordt één van de betrokken vaartuigen aangewezen als Guard Vessel, om de vaarweggebruikers te kunnen waarschuwen indien nodig.

Maatregelen scheepvaart:

De scheepvaart dient de werken voorzichtig te passeren.