North Sea Port: +10.000 jobs op 5 jaar tijd…

  • 22 januari 2024 –
Deze 2 schepen waren de laatsten die in 2021 door de oude Middensluis voeren in Terneuzen – © GJ

Bij de fusie in 2018 van de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen onder de noemer North Sea Port, stond de gezamelijke teller van tewerkstelling op 96.000. Nu 5 jaar later is dit gestegen naar 106.000 waarvan 51.500 directe werkgelegenheden en 54.500 indirecte jobs.

In toegevoegde waarde die gepaard ging met de toename van de tewerkstelling is 12,7 miljard Euro waarvan 7.4 miljard Euro directe toegevoegde waarde en 5,3 miljard Euro indirecte. Hiermee zou North See Port om de 3de plaats staan van de Europese havens.

Zoals in de meeste havens kende de goederenoverslag in 2023 (66 miljoen ton) een teruggang van -11% tegenover 2022 of bijna 8 miljoen ton. Er was een afname bij de droge bulk -12%, bij de vloeibare bulk van -14% en breakbulk met -5%. De containertrafiek verminderde met -6% en de ro/ro vermeerderde met +1%.

De handelspartners in belangrijkheid zijn USA, Groot-Brittannië, Canada, Zweden, Rusland (-42%), Noorwegen, Finland, Australië en Frankrijk. Deze zijn tesamen goed voor 70% van de handel gevolgd door de continenten Zuid-Amerika, Afrika, Asië en Oceanië..

Alhoewel de binnenvaartcijfers een daling kenden van -5% zien we bij de overslag van containers een stijging van +40%.

Meer hierover op https://www.northseaport.com/

Koppelverband Rebel met neergelaten stuurhut om onder de bruggen te passeren… – © GJ