Vanochtend begonnen we vanaf de eerste positie, dankzij het dagrecord dat we gisteren hebben neergezet. Vandaag konden we onze geplande strategie volgen. Het team uit Twente legde echter meer kilometers af en sluit de dag af als leider in het klassement. Onderweg bezochten we ook een aantal Zuid-Afrikaanse scholen, waar we de lokale scholieren de mogelijkheden van technologie en hernieuwbare energie lieten zien.
KLASSEMENT
We begonnen de dag op de eerste positie, dankzij ons dagrecord van gisteren: we legden maar liefst 672,9 kilometer af in één dag. Nog nooit in de geschiedenis van de wedstrijd is een team erin geslaagd om zoveel kilometers op één dag te rijden. Met die prestatie kwamen we aan de leiding.
Vandaag volgde het team uit Twente een andere strategie en kon één extra lus afleggen. Hierdoor nemen zij de leiding met een voorsprong van 16 kilometer. De wedstrijd is nog maar halfweg, maar we hebben vertrouwen in onze wagen en onze strategie. De komende dagen zullen bepalend zijn.
HALFWEG
Tijdens de Sasol Solar Challenge draait alles om dagelijkse strategische keuzes. Het team dat na acht dagen de meeste kilometers heeft afgelegd, wint de wedstrijd. Om dit te bereiken, zijn er lussen in het parcours opgenomen, waarbij de deelnemers zelf beslissen hoe vaak ze elke lus rijden. De komende vier dagen zullen duidelijk maken welk team de slimste strategie heeft gevolgd en de beste zonnewagen heeft gebouwd.
De top drie teams — Twente, Delft en wijzelf — liggen dicht bij elkaar. Het verschil tussen ons bedraagt slechts zo’n 30 kilometer, terwijl we al meer dan 2000 kilometer hebben afgelegd.
STEM
Het promoten van STEM is een gedeeld doel van zowel de Sasol Solar Challenge als het Innoptus Solar Team. De organisatie nodigt lokale scholen uit op een plek waar de zonnewagens meerdere keren stoppen. Dit gaf ons de kans om middelbare scholieren uit de omgeving onze zonnewagen te laten zien en wat gadgets uit te delen. We hopen hiermee leerlingen te inspireren en hen de mogelijkheden van technologie en hernieuwbare energie te laten ontdekken.