– 19 mei 2025 –
De eerste volledig elektrische RSD sleepboot in Europa!
Het leek wel een speciaal uitgekozen zonnige dag als aan het NOC (Nautische Operationele Cluster) van PoAB (Port of Antwerp/Bruges) zes nieuwe RSD (reversed stern drive) sleepboten werden voorgesteld. Vijf van deze schepen varen op fossiele brandstof maar zijn met moderne aanpassingen tot 70% zuiniger dan hun voorgangers.

De zesde sleepboot is de Volta 1, een volledig elektrisch uitgerust schip, dus 100% milieuvriendelijk. Met een batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een krachtig laadstation van 1,5 MW, is de Volta 1 volledig emissievrij en kan ze gemiddeld tot 12 uur rondvaren. Haar trekkracht van 70 ton staat garant voor dezelfde prestaties als een traditionele dieselsleepboot.

De haven van Antwerpen wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Deze eerste elektrische sleepboot vervoegd twee andere sleepboten die eveneens met schone brandstof varen, nl de Hydrotug (vaart op waterstof) en de Methatug (vaart op methanol). Hiermee zet de haven een belangrijke stap naar de vergroening.
De drie sleepboten – VOLTA-1, Hydrotug en Methatug – worden nu grondig opgevolgd tijdens hun werkzaamheden, om in de toekomst aan de basis te liggen van een milieuvriendelijke vloot. En dit is absoluut nodig als men weet dat 85% van de uitstoot van het Havenbedrijf te zoeken is bij de sleepbootvloot.

De Volta 1 is eveneens Reversed Stern Drive (RSD)-sleepboot en even krachtig als een dieselsleepboot. Ontworpen volgens een dubbel boegprincipe en uitgerust met een gepatenteerde Twin Fin skeg voor optimale stabiliteit en wendbaarheid. Hierdoor kan ze flexibel worden ingezet als voor- én achtersleepboot.

Specificaties van de Volta 1
- 24,73 meter lang, 13,13 meter breed en een diepgang van 6.5 meter
- Gewicht van 607 ton
- Trekkracht van 70 ton
- Snelheid van 12 knopen
- 2.782 MWh lithium-titanium-oxide (LTO) batterijen in 2 uur opgeladen (gemiddeld tot 12 uur vaarcapaciteit)
- Laadstation van 1,5 megawatt

Specificaties van de Methatug
- 11 meter breedte en 29,5 meter lengte
- Gewicht van 584 ton
- Twee ABC 8DZC dual fuel medium speed motoren
- Trekkracht van 50 ton
- Opslag van 12 000 liter vloeibare methanol

Specificaties van Hydrotug 1
- Afmetingen: breedte: 12,5 m, totale lengte: 30 m, profieldiepte: 5 m, diepte van de schroeven: 5,9 m
- Totale opslag van 415 kg gecomprimeerde waterstof in 54 individuele Type 3-cilinders, geïnstalleerd in 6 bundels op het dek
- 2 x 2MW V12 dual-fuel BeHydro-motoren met nabehandeling conform EU Stage V (SCR en fijnstoffilter)
- Trekkracht van 65 ton
- Classificatie door Lloyd’s Register
- Dubbele romp
- Volvo Penta D8 MG Stage V voor hulptoestellen
foto’s © Georges Janssens



