– Containerschip EVER GREET met 16m30 diepgang –

Foto © Tibo Deprest

Zeebrugge maakt zijn reputatie als ‘diepzeehaven’ aan de Noordzee opnieuw waar. Vandaag is de Ever Greet succesvol aangemeerd in de West-Vlaamse haven. Onder het waterniveau lag deze oceaanreus van 399,98 meter lang en 58,80 meter breed maar liefst 16m30 diep in het water, dat is 10 centimeter dieper dan het vorige record. De Ever Greet meerde aan na een lange reis vanuit Sri Lanka en heeft 17989 TEU aan boord. Door de extra centimeters diepte kunnen schepen extra vracht meenemen. In Zeebrugge is 400 TEU gelost, net voldoende gewicht om zo de diepgang van het schip te verminderen naar 16m. Zo kan de Ever Greet verder doorvaren naar het Deurganckdok in Antwerpen.

Loodsswath Westerschelde © Georges Janssens

 Kustloodsen van MDK, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust hebben de Ever Greet begeleid nadat het schip zich aanmeldde aan de Wandelaar, de varende loodspost op de Noordzee. Ze moesten daarbij met veel factoren rekening houden zoals het tij-venster voor de haven en de stroming. Ook de dwarsstroming in de laatste aanloopgeul naar de havenhoofden van Zeebrugge moet goed worden gemonitord. Dit zogenaamde ‘Pas van Zand’ is maar 300 meter breed terwijl het schip 58,80 meter breed en 399,98 meter lang is. Gezien de grootte en diepgang van de Ever Greet kreeg het schip twee kustloodsen van de hoogste categorie toegewezen.

Nathalie Balcaen – agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust:  “Een oceaanreus met die diepgang succesvol Zeebrugge binnenleiden vraagt een straf staaltje teamwork. Knap wat onze kustloodsen en collega’s van Scheepvaartbegeleiding hebben klaargespeeld. Ik wil ook zeker het Technisch Comité Zeebrugge bedanken die heel het scenario mee heeft voorbereid en het binnenvaren heeft begeleid van in de radartoren van Zeebrugge.”


© MDK

Hoe meer lading een schip aan boord neemt, hoe dieper het in het water ligt. De huidige generatie van Ultra Large Container Ships (ULCS) zoals de Ever Greet zijn tot 400m lang en kunnen tot 20160 TEU laden. Ze hebben een maximale diepgang van 16m35.

Dirk De fauw – Burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Dit diepterecord bewijst dat Zeebrugge – en bij uitbreiding Port of Antwerp-Bruges – klaar is voor de grootste en zwaarst beladen containerschepen ter wereld. Bedankt aan alle diensten die dit recordschip veilig tot in onze haven begeleid hebben.”

George Wang – Project Division – Evergreen Taiwan: “We charteren in totaal elf schepen van het G-type. ‘Ever Greet’ is het elfde en laatste schip van deze serie. Men zegt wel eens dat de laatste druppel wijn de beste is en alleen voor de belangrijkste persoon gereserveerd moet worden. Hetzelfde geldt voor dit schip. Daarom laten we dit laatste en beste G-schip Zeebrugge en Antwerpen aandoen, als symbool van een hechte vriendschap.”

In Antwerpen is de maximale diepgang onlangs opgetrokken tot 16 meter. Begin dit jaar werd de MSC Aurora het eerste schip met 16 meter diepgang dat onder het reguliere toelatingsbeleid de Antwerpse haven binnenvaarde, na een succesvolle doortocht op de Westerschelde.

Een grote stap voor Port of Antwerp-Bruges waar drie jaar voorbereiding door verschillende partners zoals MDK, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en de rederijen aan vooraf ging. Ook de scheepsagenten of ‘waterklerken’, sleepdiensten, containerdiensten en bootsmensen spelen in deze keten een belangrijke rol.  


Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen, het garanderen van de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten het bijdragen tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen het organiseren van de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.