– België neemt een leidende rol – BNS LOBELIA wordt ingezet –

foto van BNS Lobelia in Antwerpen © Georges Janssens

De nieuwe NAVO-operatie Baltic Sentry is gericht op het versterken van de veiligheid in de Baltische Zee. Fregatkapitein Erik Kockx (BEL), Commandant van de NAVO-mijnenbestrijdingsgroep SNMCMG1, speelt hierin een centrale rol. Samen met zijn team en de schepen onder zijn bevel, levert hij in de operatie Baltic Sentry een belangrijke inspanning om belangrijke infrastructuur in de Baltische Zee te beschermen tegen bedreigingen.

De operatie volgt op de schade die op 25 december 2024 aan onderzeese kabels tussen Estland en Finland werd toegebracht, waarop de solidariteit tussen NAVO-bondgenoten in actie kwam. Hiermee neemt België een prominente positie in binnen de NAVO-strategie in de regio.

Focus op waakzaamheid

Fregatkapitein Erik Kockx onderstreept het belang van waakzaamheid in de operatie: “Wij zijn de bewakingscamera’s van de Baltische Zee. Het is onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat er niets gebeurt zonder dat wij het zien.

Momenteel opereren twee schepen onder Belgisch commando in de Baltische Zee, maar deze vloot zal in de nabije toekomst worden uitgebreid. Ook Belgisch mijnenjager BNS Lobelia zal de vloot vervoegen. “SNMCMG1 richt zich normaal gesproken op mijnenbestrijding. Nu ligt onze focus elders, maar dat maakt voor ons geen verschil. Wij voeren de opdracht van NAVO uit. Of het nu gaat om mijnenjacht of het opvoeren van de waakzaamheid; we zijn altijd klaar om te doen wat nodig is en wat van ons wordt gevraagd,” aldus Kockx.

Op de brug van BNS Lobelia varend bij Terneuzen – © Georges Janssens

België versterkt NAVO-bijdrage

De Belgische deelname aan Baltic Sentry benadrukt het belang van een gezamenlijke internationale inspanning om stabiliteit en veiligheid in de Baltische regio te waarborgen.

Hoewel Baltic Sentry nieuw is, blijft de NAVO al jarenlang een vaste waarde in de Baltische Zee, waar ze regelmatige patrouilles, oefeningen en operaties uitvoert. Deze worden ondersteund door geavanceerde technologie voor maritieme bewaking. Onlangs werd het NATO Maritime Centre for Security of Critical Underwater Infrastructure opgericht. Dit orgaan speelt een belangrijke rol in het adviseren en coördineren van maatregelen ter bescherming van infrastructuur op zee die erg belangrijk is voor onze veiligheid en economie.

Met Baltic Sentry toont België opnieuw zijn toewijding aan onze internationale veiligheid en ons vermogen om snel en effectief bij te dragen aan NAVO-missies.

Opvaren van de Westerschelde bij Vlissingen met BNS Lobelia – © Georges Janssens