- 5 november 2024 – BMCC Brugge
- Foto © Port of Antwerp-Bruges
Havenbezoek per trein
Voorafgaand aan de Intermodal Marketplace werd een treinreis geörganiseerd voor ongeveer 350 genodigden door de haven van Zeebrugge. Dit unicum gebeurde met een speciaal ingericht treinstel van de Belgische Spoorwegen en de acht wagons werden getrokken door elektro- en diesellocs van Lineas.
Eén van de elektrische locomotieven – uitgerust om in meerdere landen op verschillende stroomvoorzieningen te kunnen rijden – trok enkele jaren geleden de klimaatpromotietrein.
In het station van Brugge op spoor 1 stapten de reizigers in voor een uitzonderlijke rit langs locaties waar men normaal nooit toegang krijgt.
Even voor Lissewege draaide de trein weg naar de de Pelikaan spoorbundel met 11 tracks. Van hieruit begint de verzending over heel de wereld per schip, zowel Deep Sea als Short Sea.
De autoparkingsites in Zeebrugge hebben een capaciteit van 100000 voertuigen en zijn nagenoeg allen volzet. Op de sites staan alle automerken samen geordend met uitzondering van Toyota en Lexus die een eigen locatie hebben.
De terminalsite van ICO (International Car Operators) is de grootste met 76000 auto’s. Een 2500 autoschepen per jaar of 7 per dag bezoeken de terminal. 500 trucks dagelijks (100000 per jaar) zorgen voor de inland verdeling of aanvoer. Dit gaat tesamen met nog een 30-tal treinstellen per week. Er zijn connecties met 190 havens in de wereld waarvan 49 in Europa. Er werken 1250 mensen op de terminal.
Via alle spoorbundles worden auto’s aangebracht en weggevoerd, maar ook allerlei andere goederen bulk of in container. Meer dan 10000 treinstellen bezoeken Zeebrugge per jaar.
De trein rijdt nu de naar de buitenhaven van Zeebrugge. Op de diverse spoorbundels zien we gesloten treinwagons voor vervoer van auto’s. Ze moeten een bescherming geven tegen roest en vuil maar ook tegen diefstal tijdens de transporten.
De trein rijdt nog voorbij de groene toren van Seabridge. het is de opslagplaats van groene koffiebonen van Efico die via de haven van Antwerpen naar Zeebrugge komen om hier te worden opgeslagen.
Na de laatste spoorbundels voorbijgereden worden diesellocs aangekoppeld omdat in de haven niet alles is geëlektrificeerd. De diesellocs rijden op biofuel. In de verte, aan de oostelijke kant van de haven, is de LNG terminal waar met deze treinrit niet wordt langsgereden. Bij de Oosthaven worden regelmatig cruiseschepen aangemeerd; zij brengen toeristen.
De meest westelijk terminals zijn die van PSA, DFDS, P&O en CSP (Cosco). Met portaal containerkranen worden hier tot de grootste containerschepen ontvangen.
PSA heeft hier een behandeling van zowel containers, trailers en auto’s. Zweedse papiercontainers worden hier aangevoerd en andere goederen worden uitgevoerd. Ze hebben een overdekte terminal om delicate goederen te behandelen (papier, aluminium, enz.). Enkele cijfers die we meekregen: 54 forklifts, 30 terminal tractors, ee, 125 tons kraan, 190 dokwerkers… Er zijn ook een 200-tal barge shuttles per week.
Cosco eveneesn met cijfers: behandelt 1500000 TEU containers per jaar, 60000 auto’s (in 2023), een parking voor 3000 voertuigen. De vrachtwagens die de terminal bezoeken hoeven geen slots te bestellen; momenteel gaat de behandeling nog heel vlot.
We mogen ook niet de enorme warehousing over het hoofd zien: ECS verwerkt alleen al ongeveer 140000 containers per jaar. Andere magazijnen zijn gespecialiseerd in specifieke goederenbehandeling en sommigen zijn zelfs volautomatisch.
Heel wat scheepvaartlijnen hebben een regelmatige dienst op Zeebrugge: Finnlines, DFDS, CLdN, P&O, CMS CGM, MSC, Transfennica, en het lijstje is zeker niet volledig.
Ondertussen doet de trein een laatste stop bij de grote containerkraan om containers af en op treinstellen te plaatsen. Na de laatste sporenbundel bij Zwankendamme keert het treinstel terug naar het station in Brugge. Bij het verlaten van de haven werd de trein ook nog gecontroleerd door de Douane…
INTERMODAL MARKETPLACE
Jaarlijks georganiseerd door Port of Antwerp-Bruges, ditmaal in het congrescentrum BMCC in Brugge.
Bijna 600 deelnemers kwamen er samen om te netwerken en kennis te maken met de verschillende bedrijven.
Vervolgens had Greet Van Wesenmael (klantenrelatie manager PoAB) een panelgesprek met Alessandro Valenti (Antwerp CEO Hupac) en Luc Hens (manager Finnlines Belgium). Beiden gaven een glimp van hun intermodale structuren.
Filip Van Hulle van Multimodaal Vlaanderen en Vil onderlijnde de besparingen die kunnen gemaakt worden met de modal shift.
Een gedreven inspirerende toespraak door Stefaan Vandist, die het had over een toekomstverkenning van intermodaal transport, was de afsluiter van de sessie. Tijdens de eropvolgende netwerking zagen we heel wat drukke gesprekken en contacten.
Een geslaagde dag van Port of Antwerp-Bruges.
foto’s Georges Janssens behalve de eerste foto en waar aangeduid.
Lees ook een verslag in FLOWS: https://www.flows.be/havens/2024/11/intermodal-marketplace-maak-van-multimodaal-het-nieuwe-normaal/